Presse

6 BACH SUITES FOR CELLO SOLO

"This" (the 6 Suites for Cello solo by Bach) "is one of the best CD recordings of the year - possibly of the decade.... here we encounter the closest we have witnessed... to a new Casals."

(Early Music Review, Joe Magil)

 

JAQUES OFFENBACH CELLO CONCERTO (Concerto Militaire)

“Dazu passte … das Concerto Militaire…, das im Konzertrepertoire wenig bekannt ist. Dabei geht … ein musikalisches Feuerwerk über die ...Bühne, wobei man über die virtuosen Fertigkeiten von Peter Bruns nur staunen kann. Einerseits im prachtvollen melodischen Klanggeschehen, andererseits beim virtuosesten doppelgriffigen Spiel in den höchsten Lagen…“

(Volkszeitung Jena)

Zum Artikel ...

 

BEETHOVEN TRIPEL CONCERTO IN WINTERTHUR with Carolin Widmann / violin and Martin Helmchen / piano

„Martin Helmchen, Carolin Widmann und Peter Bruns übertrafen diese Anforderungen sogar noch. Mit einem feinen Sinn für das Werk ausgestattet, begegneten sie sich auf Augenhöhe und verliehen dem Konzert eine ansprechende Kühnheit.

Das Cello in der Hauptrolle: Da ist zunächst bei Beethovens Werk, das mit einer ungewohnten Solistengruppe aufwartet, das Solocello zu erwähnen, das hier eine Hauptrolle übernimmt. Peter Bruns meisterte auch schwierigste Passagen mit einem kraftvollen Zugang, einem warmen und innigen Klang, der dem Ganzen eine starke Präsenz verlieh. Besonders zu Beginn des zweiten, mit «Largo» überschriebenen Satzes kam dies zum Tragen.“

(Der Landbote Winterthur)

Zum Artikel ...

 

SINFONIEKONZERT IN OLDENBURG – Mit Cello-Solist Peter Bruns

„Es ist ein Gerücht, dass Cellisten im Souterrain des Hochhauses der Musik wohnen würden, dort unten, wo eben die Bassschlüssel zu Hause sind. Wenn Peter Bruns in die Saiten greift, dann sitzt er offensichtlich ganz oben auf der Dachterrasse, direkt unter blauem Himmel…

Das Gefühl für Hohes und hoch Schwingendes kommt bei Bruns nicht nur daher, dass Luigi Boccherini in seinem Cellokonzert D-Dur G. 479 den Solisten permanent über die Daumenlage hinauf zu schwindlig machenden Aussichten jagt. Der Leipziger Professor flutet das Werk mit anstachelndem Esprit. Nie wirkt seine attraktive Virtuosität aufgesetzt. Intensiv widmet er sich auch miniaturgleichen Figuren, sein Spiel federt, sein Ton ist von sprechender Intensität…“

(NWZonline 2015)

Zum Artikel ...

 

DUO RECITAL IN “THE BARGE”, NEW YORK CITY

“There is no better way to state this than straightforwardly: The rendition of the Third Cello Sonata in A major, Op.69 was a magnificent performance. I have heard Yo-Yo Ma and Emanuel Ax present it — and they made a wonderful recording back in the 1970s — but they were pale shadows compared to these players. …Just moments into the high main theme of the Allegro ma non tanto, featuring once again that intensely vibrating A string, I knew this was going to be a wild ride.

Beyond considerations of pure beauty of sound, the pair did not shy away from fast, challenging tempi, nailing the complex syncopations of the Scherzo with pinpoint accuracy (brava, Ms. Kuttner!). Mr. Bruns was in his glory in the introduction to the final Allegro vivace, a Beethovenian device wherein he squeezes in a slow movement - marked Adagio cantabile - as an apparent throwaway to warm up the cello for the ecstatic run to the finish line. And that sprint was exhilarating, leaving the crowd wanting more. And there was more, a lot more…”

(NEW YORK SUN)

Zum Artikel ...

 

HAYDN CELLO CONCERTOS, CD - with Mendelssohn Kammerorchester Leipzig

“That’s why I’m so pleased to see that Peter Bruns has recorded them. I can’t think of another cellist whose own nature so closely matches Haydn’s…This has become my favorite set of the Haydn cello concertos.”

(American Record Guide, Joe Magil)

Zum Artikel ...

 

ANTONIN DVORAK – WORKS FOR CELLO, CD

“Erstaunlich frisch, jugendlich, lebendig und natürlich wirkt diese Einspielung des sozusagen prototypischen Cellokonzerts abendländischer Kultur, das allerdings in Amerika komponiert wurde. Transparent, mit einer fast französischen Klarheit und Eleganz von Michael Helmrath begleitet, hat das h-Moll-Konzert hier eine wirkliche Verjüngungskur durchlaufen. Peter Bruns, der auf einem Cello spielt, das auch schon von Pablo Casals verwendet wurde (Carlo Tononi, Venedig 1730), sieht in der eben keineswegs spätromantisch-monströsen Interpretation des legendären spanischen Cellisten ein entscheidendes Vorbild. In diesem Sinne gelingt ihm nicht nur eine Entschlackung, sondern eine wirkliche Dynamisierung der Phrasen, und pointierterweise fließt damit dem Werk eher ein wirkliches Plus an romantischem Geist zu und das gelegentlich flaue Hollywood-Filmmusikgefühl aufgeplusterter Orchesterromantik fehlt gänzlich. Flüssige Tempi, die sich wirklich an den von Dvorák eingezeichneten Metronomzahlen orientieren, bestimmen den Fluß, lassen aber auch Raum für reiche Farbgebungen, bald intimerer, bald epischer Natur.“

(Klassik heute)

Zum Artikel ...

 

ANTONIN DVORAKWORKS FOR CELLO, CD

Peter Bruns is an excellent cellist, and the backing of the Staatskapelle Dresden--for my money Germany's finest orchestra, the one with timbral qualities so very similar to those of the Czech Philharmonic--is an additional attraction. Happily, the result lives up to expectations. The first movement of the concerto is lively and dramatic--Bruns makes a big statement from his very first entrance and never disfigures his tone with excessive slashing and bashing when called on to play double-stops. His singing tone in the Adagio is pure loveliness; the duet between the soloist and the three French horns is exquisite. He also knows how to relax into the coda of the finale without producing an excessive feeling of stasis: his playing yields rapt expectancy rather than sleepiness.”

(Classics Today, David Hurwitz)

Zum Artikel ...

 

SCHUMANN / VOLKMANN WORKS FOR CELLO, CD

„Im Dunkeln zu stehen, hat Volkmann … keinesfalls verdient. Zumal, wenn seine Musik so hinreißend, klangschön und in blitzblanker Perfektion dargeboten wird … Ganz nebenbei enthält diese CD eine spektakulär gelungen (Live-Mitschnitt)- Neuaufnahme des berühmten Schumann-Konzerts. Was soll man mehr rühmen: Bruns‘ wunderbar sehnigen Ton, sein perfekte Technik oder das kammermusikalische Zusammenspiel zwischen Solist und Orchester?“

(Das Orchester, Gerhard Anders)

Zum Artikel ... 

 

SCHUMANN / VOLKMANN CD

“Juxtaposing a great composer with a neglected contemporary is seldom good for the latter. Here, fellow German Robert Volkmann’s phrasing and harmonies seem all the more predictable when compared with Schumann’s subtlety. Volkmann, though, could hardly have found better exponents than the Bruns brothers, with cellist Peter’s own close relationship with the orchestra as principal guest conductor since 2006 coming across powerfully in their music making…..

In Schumann’s Concerto, Peter Bruns’s playing is exceptionally lyrical. He draws a wide range of tone colours and projects a powerful character from his mellow 1730 Carlo Tononi. The lovely cello duet in the central “Langsam” is movingly done, and there is a sprightly lift to the finale…”

(Janet Banks, THE STRAD)

Zum Artikel ...



SCHUMANN / VOLKMANN WORKS FOR CELLO, CD

„Peter Bruns spielt … innig, technisch vorzüglich, mit erlesenem Geschmack (das Schumann-Konzert live)…”

(Crescendo, Christoph Schlüren)

Zum Artikel ...

 

WEILL RECITAL HALL AT CARNEGIE HALL, NEW YORK CITY

“Bruns is a splendid cellist of what might be called the old European school: though his instrumental mastery is complete, he is more interested in expressive communication and the inspiration of the moment.... His tone is dark, warm and powerful, and he can give it infinite, instantaneous variety of color and inflection in the service of mood and character. Perhaps most remarkable is his rhythm, which combines freedom and steadiness with the ebb and flow of the human pulse and makes his tempo changes feel organic and his rubatos subtle, poised and balanced.”

(Edith Eisler, ANDANTE)

 

ERNEST BLOCH - COMPLETE WORKS FOR CELLO, CD

Reference Recording 10/10 Artist Quality/Sound Quality “Ernest Bloch often turned to the cello to express his deepest feelings, especially in music that pays homage to Jewish themes and sensibilities, as in Schelomo ... It also was the instrument that served as a vehicle to join his modernist sympathies to his love for Bach's music. These life-long stylistic tendencies are amply displayed…. Important music. Excellent performances. Realistic sound. A winner.”

(Dan Davis/CLASSICS TODAY)